Aktuality
Stanovisko JSI ke zprávě NKÚ
Výkonný výbor Jednoty školských informatiků dne 25.8. projednal a schválil Stanovisko JSI ke zprávě NKÚ týkající se Podpory rozvoje digitalizace vzdělávání. |
Hodnocení posunu v rámci roku 2018
V rámci hodnocení stavu plnění SDV v průběhu měsíce května tohoto roku jsme posuzovali i míru posunu za rok 2018 a to jak z pohledu samotného MŠMT tak pohledu našeho.
V těchto dnech jsme tato zjištění přenesli i do schématického hodnocení na úvodní stránce a jednotlivé garanti přenesli svá dílčí hodnocení do stránek, zaobírající se jednotlivými směry intervence.
Stav SDV vycházející ze zpráv MŠMTNaše hodnocení vychází z informací a dat, která předložila MŠMT vládě k posouzení v letech 2017 a 2018. V nich se snažíme respektovat metodiku posuzování pokroku, byť není zřejmé, zda se vztahuje jen k příslušnému roku nebo na celou dobu implementace SDV.
Naše hodnocení vychází z informací a dat z původně schválené SDV. Přitom se soustředíme na původní nastavení jednotlivých opatření a aktivit, nicméně částečně bereme ohled na posouvání termínů (chápeme, že ty mohou být během implementace posouvány).
|
Hodnocení SDV k 17. 5. 2019
Přibližně po roce se vracíme k hodnocení realizace Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (SDV). V mezičase došlo k dosud patrně nejzásadnějšímu pokroku, aspoň co se týče reálných výsledků. Uvedený pokrok nicméně neodpovídá stanoveným cílům, SDV se nadále potýká se stejnými problémy, jako celých předchozích 5 let. Značné množství aktivit je realizováno skrze projekty z “evropských” peněz (zejména PRIM, PRDG, PPUČ, SYPO), což způsobuje zpoždění, znesnadňuje přesné zacílení na priority SDV i pružnost v reakci na změny situace. Není jasné pokračování aktivit po skončení projektů.
Implementace SDV je tedy zatím stále spíše neúspěšná. MŠMT nedávno zahájilo přípravy Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Má-li být nová strategie úspěšná, nesmí opakovat minulé chyby a digitální vzdělávání musí být její nedílnou součástí - a to ve formě takových opatření, která budou mít vyvážený stanovený cíl, nárokované zdroje a přidělený čas. |
JSI jednala na MŠMT i o stavu SDV
Dne 22.3. se zástupci Jednoty školských informatiků sešli s ředitelem kabinetu ministra MŠMT panem Jaromírem Beranem a pracovníky Oddělení strategií a analýz MŠMT. Předmětem diskuse byla mimo jiné problematika současného stavu Strategie digitálního vzdělávání a předpokládaný další vývoj. Při tomto jednání jsme opět zdůraznili doporučení z našeho posledního reportu z 12. března. Má-li dojít ke zlepšení situace a k naplnění vize a strategických cílů SDV, pak prioritou musí být důkladná reflexe a na jejím základě přehodnocení opatření a aktivit. Výstupem jednání nakonec bylo oboustranné vyjádření zájmu pokračovat v setkáváních, při kterých by byla odborně projednána prioritizace opatření SDV pro nejbližší období a rizika neřešení vybraných opatření. Tyto činnosti mohou být provázány s evaluačním procesem Strategie vzdělávání 2020 tak, aby se SDV stala její součástí. |
Hodnocení SDV k 1. 3. 2018
Začátek nového roku je dobrou příležitostí ke zhodnocení postupu prací na Strategii digitálního vzdělávání (SDV). Opíráme se přitom především o zprávu o implementaci SDV v roce 2017, kterou 14. 2. 2018 projednala vláda ČR a kterou MŠMT následně zveřejnilo. Vzhledem k tomu, že realizace SDV v roce 2017 se přehoupla do druhé poloviny, připomeňme skutečností, na které jsme upozorňovali v předchozích zprávách:
A ze samotných zpráv MŠMT za léta 2016 i 2017 vybíráme:
Výše uvedené citace z našich i resortních hodnocení by stačilo zopakovat a prohlásit za aktuální hodnocení. To nevypovídá o tom, že by byla SDV realizována uspokojivě. Systémové problémy jsou dlouhodobé a přetrvávají. Popisy dílčích úspěchů a posunů ve zprávě MŠMT přitom vedou jejímu celkově poměrně pozitivnímu vyznění. Pokroky ale neodpovídají uplynulému času a potřebnému úsilí. Rozhodli jsme se tedy na zcela nevyhovující stav upozornit sestavením dvou diagramů: 1) Stav SDV vycházející ze zprávy MŠMT obsahuje naše hodnocení dle informací a dat, které předložilo MŠMT vládě k posouzení na začátku tohoto roku. V něm respektujeme posouvání termínů a významu jednotlivých aktivit a opatření.
2) Stav SDV vycházející z původního znění SDV obsahuje naše hodnocení dle informací a dat z původně schválené SDV. Přitom nebereme v potaz pouze v počátku stanovené termíny (chápeme, že ty mohou být během implementace posouvány), ale i původní vize jednotlivých opatření a aktivit. Toto srovnání ukazuje důsledky systémových nedostatků na úrovni MŠMT:
Na tyto problémy dlouhodobě upozorňujeme my v našich hodnoceních, identifikovali je i účastníci konzultací k revizi SDV a formuluje je i samotné MŠMT ne v jedné, ale v posledních dvou výročních zprávách. Má-li dojít ke zlepšení situace a k naplnění vize a strategických cílů SDV, považujeme za nevyhnutelné vypořádat se s výše uvedenými systémovými problémy a podniknout následující kroky:
|
Digitální gramotnost a informatické myšlení učitelů (aktualizace 3. intervence)
Dne
23.10. jsem se zúčastnil jednání na ministestvu ohledně připravované
revize SDV. K tomu se jistě brzy vrátíme. Kromě jiného jsme byli
informováni o tom, jak se rozjíždějí projekty pedagogických fakult na
podporu Strategie. První (PRIM) již běží. Zapojily se všechny naše ped.
fakulty. Z pohledu 3. intervence je zásadní informací, že se všechny
zavázaly zavést metodickou přípravu učitelů na využití ICT do svých
studijních programů jako povinnou. Zmínka o ICT je i v nových
požadavcích na akreditace programů pro přípravu učitelů. To znamená, že
bude každá VŠ připravující učitele tuto skutečnost nucena akceptovat. To
vše sice nic neříká o rozsahu a kvalitě, ale je to přece jen určitý
posun správným směrem. Bohužel stále výrazně pomalejší, než jaký by byl
pro udržení kroku s vývojem světa potřebný. |
Počítače ve školách (infografika) - aktualizováno
[Aktualizace 8. 10. 2017: O nevyhovujícím stavu výpočetní techniky ve školách informovala také Česká televize v Událostech a na webu.] Právě takovou zprávu ale inspekce podává: stav ICT ve školách je žalostný (a odpovídá všeobecnému podfinancování školství). Jednota školských informatiků k inspekční zprávě vydala stanovisko a připravila přehled hlavních závěrů v následující infografice: |
Hodnocení SDV k 1. 9. 2017
Začátkem léta tohoto roku MŠMT zveřejnilo průběžné hodnocení plnění Strategie digitálního vzdělávání (dále jen SDV). Po prostudování dané zprávy jsme se rozhodli nehodnotit stavy plnění jednotlivých směrů intervence a jeho aktivit, ale sepsat souhrnné sdělení. Vede nás k tomu především skutečnost, že posuny jsou většinou minimální, případně nejsou doloženy odborné veřejnosti nějakým výstupem. Nejprve se ale vrátíme k veřejné části našeho hodnocení z 30. 1. 2017, ve kterém jsme mimo jiné uvedli: „... Ve více než 20 % sledovaných aktivit (9 ze 43) MŠMT nezvládá nastavené termíny a nechává si vládou schválit jejich posunutí v momentě, kdy již měly být s nimi spojené úkoly splněny. U šesti aktivit se dokonce jedná již o druhý posun termínu. Navíc některé další aktivity již sice nelze stihnout, jejich termíny jsou nicméně dál uváděny jako platné. Zpožďování působí i na související opatření a úkoly, čímž ohrožuje realizaci SDV jako celku. Příčiny většiny zpoždění (zejm. harmonogram čerpání evropských fondů) přitom samotná pracovní skupina příliš ovlivnit nemůže, MŠMT jako celek ovšem samozřejmě ano. Po více než dvou letech je na místě se zastavit, zhodnotit dosavadní vývoj a identifikovat faktory, které jej brzdí (jak ostatně MŠMT ve své zprávě činí). Následovat by měly kroky k nápravě. Mezi ty zřejmé patří zejména skutečná, nejen formální prioritizace SDV v rámci MŠMT, posílení realizačního týmu a jeho pevnější ukotvení v organizační struktuře ministerstva.“ V kontextu výše uvedeného musíme konstatovat, že posouvání termínů plnění jednotlivých opatření a aktivit schválené vládou v lednu tohoto roku se jeví jako formální úprava odpoutávající pozornost od neplnění některých dílčích částí SDV, což v konečném důsledku ohrožuje plnění SDV ve stávajícím znění jako celku. I přes to, že pravděpodobně dojde k přehodnocení SDV (viz informace na webu MŠMT o otevření veřejné konzultace), posuzujeme stav s předpokladem, že jakékoliv systémové změny mohou být předmětem až následující zprávy, pravděpodobně související s hodnocením za rok 2017. Vzhledem k závažnosti situace tedy chceme upoutat pozornost pouze na obecné jevy, které dokládají nedostatek pozornosti, které MŠMT věnuje SDV. 1. Operační program OP VVVZpráva o plnění SDV v mnoha případech hovoří o OP VVV jako o významném zdroji plnění aktivit. Můžeme-li však z terénu posuzovat dosavadní znění výzev OP VVV a jejich specifikace, pak pro SDV není vytvářen komunikační ani realizační prostor, který by žadatele motivoval k hledání příležitostí reálného a smysluplného naplňování směrů intervence a dílčích aktivit. Tomu odpovídá i průběh realizace jednotlivých projektů či příprav na chystané výzvy a projekty – typickým příkladem jsou výzvy související s krajským a místním akčním plánováním či výzvy zjednodušeného vykazování.2. Metodická a personální podpora digitálního vzděláváníNemálo opatření v SDV vyžadují investice do metodické podpory, kterou mají zajišťovat zkušení odborníci na digitální vzdělávání a na ně napojení terénní pracovníci. Je sice pravdou, že danou mezeru mají zacelit účelové projekty OP VVV (jako například PPUČ či SDV I), tato forma však může podpořit pouze časově omezenou změnu, navíc spíše orientovanou na inovativní aktivity. Běžná a v čase udržitelná podpora zacílená na hlavní vzdělávací proud nemá stále žádné konkrétní vymezení a minimálně regionální školství se musí spoléhat na nesystémové a nahodilé zdroje. |
Aktualizace procesu hodnocení SDV k 1. 4. 2017
MŠMT: Vzdělání je nejlepší cesta k tomu, abychom digitální technologie používali k svému prospěchu
Novvvinky číslo 1., duben 2017 – čtvrtletník Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání MŠMT přináší článek Věry Ondřichové – Podpora OP VVV v oblasti implementace digitálního vzdělávání. Článek v rozšířené verzi je zároveň dostupný i na webu MŠMT pod názvem Vzdělání je nejlepší cesta k tomu, abychom digitální technologie používali k svému prospěchu.
|