Pro plnohodnotné uplatnění jedince ve společnosti 21. století jsou nezbytné schopnosti účelně a efektivně pracovat Strategie digitálního vzdělávání vychází z Rámce rozvoje digitálních kompetencí, jež navazuje na doporučení Evropského parlamentu a Rady z prosince 2006. V tomto rámci jsou digitální kompetence pojaty jako:s digitálními technologiemi a chápat základní principy, na kterých tyto technologie fungují. Existuje mnoho různých členění gramotností, vždy je ale v nějaké podobě zastoupena gramotnost spojená s digitálními technologiemi a prací s informacemi. Rychlost rozvoje technologií způsobila jistou pojmovou roztříštěnost. Setkáme se tak s gramotností počítačovou, ICT, informační, digitální i dalšími. Problematiku gramotností ve vzdělávání můžeme na celostátní úrovni spojovat především s modelem Kvalitní škola České školní inspekce. Ten v sobě zahrnuje i hodnocení rozvoje šesti gramotností, přičemž jednou z nich je informační gramotnost. V hlavním metodickém dokumentu je v kapitole 2.2 následující definice informační gramotnosti: Informační gramotnost je schopnost:
To vše se má rozvíjet s využitím potenciálu digitálních technologií za účelem dosažení osobních, sociálních a vzdělávacích cílů. Informační gramotnost se tedy zaměřuje na práci s informacemi, samozřejmě za vhodného použití digitálních technologií. Digitální gramotnost je tedy její součástí. Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které potřebujeme k sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, v zaměstnání, při učení, ve volném čase i při zapojení do společenského života. Jinou definici digitální gramotnosti můžeme nalézt v Strategii digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020 od MPSV: V
souladu s definicí pojmu gramotnost schválenou UNESCO je digitální
gramotnost v tomto dokumentu chápána jako soubor kompetencí nutných k
identifikaci, pochopení, interpretaci, vytváření, komunikování a
účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií (jejich technických
vlastností i obsahu) za účelem udržení či zlepšení své kvality života a
kvality života svého okolí, tj. např. za účelem pracovní i osobní
seberealizace, rozvoje svého potenciálu a udržení či zvýšení participace
na společnosti. |
Slovníček >